domingo, 5 de enero de 2014

14. Com acompanyem en l’educació social?


En la nostra pràctica socioeducativa l’acompanyament és una acció fonamental a tenir molt en compte, i és per això que reflexionar i analitzar com abordar aquesta tasca és un de gran importància per tal de potenciar i reforçar el nostre exercici com educadors socials.

Acompanyar no és marcar els passos a fer, no és determinar les accions a realitzar en l’usuari. Sinó que és establir una relació de confiança en la que l’usuari sigui capaç de caminar per ell mateix sabent que sempre que ho necessiti té el suport de la figura de l’educador. Però el protagonista ha de ser l’usuari, és ell qui ha d’obrir els ulls i ser capaç de determinar els seus passos, l’assoliment dels objectius no depèn de l’Educador Social, sinó de les ganes i capacitats de l’usuari per assolir-les. La nostra tasca és facilitar aquest camí, ser la motxilla que porten les persones durant el seu recorregut. Una motxilla carregada de confiança, de respecte i d’amor, però un amor diferent el que la societat entén. Un amor que es basi en l’estima per el desenvolupament de les persones. Un estima que sigui catalitzadora de la motivació i l’esperança.

Hem de ser conscients que l’acompanyament és un procés on tant educador com educand té la oportunitat d’aprendre, és per això que donar el màxim, respectant això si els moments i els temps de cada un, ha de ser un factor rellevant en la nostra pràctica. És així com la nostra intervenció serà efectiva.

Abans de emprendre el camí i emprendre una acció d’acompanyament, és molt important conèixer el nostre jo, saber quins són els nostres límits i fins a on podem arribar. Ja que això determinarà el treball que podrem realitzar amb les persones amb les quals treballem i augmentarà les possibilitats que les persones amb les que treballem assoleixin els objectius que s’han marcat.

L’acció educativa en l’educació social és molt complexa, i com ja he fet referència en altres apartats del blog, hi intervenen gran quantitat de elements i factors. És la nostra responsabilitat doncs reflexionar i analitzar el major numero de ítems que ens ajudin a contextualitzar millor i a realitzar una adequada tasca educativa en l’acompanyament amb les persones.

Tots aquests valors i factors han de promoure que les persones desenvolupin el seu jo, i que trobin el seu lloc que els permeti construir les seves bases, les seves arrels com a participants de la comunitat, i que ho puguin fer de manera autònoma i independent.



No hay comentarios:

Publicar un comentario