La UTE és un model educatiu, un
model que promou la creació d’un espai per la llibertat dins les presons.
La Unitat Terapèutica i Educativa
representa un model alternatiu a la presó tradicional perquè transforma la
realitat penitenciaria al eliminar la subcultura existent en aquesta,
transformant-la en un espai educatiu. Tot i no ser un model del tot consolidat
en les institucions penitenciaries, és un recurs a tenir molt em compte ja que
es basa en el reconeixement de la potencialitat, qualitat professional i humana
d’aquells que treballen en l’àmbit penitenciari, el reconeixement de les
persones internes com a subjectes actius en el seu procés de canvi personal, i
la interacció entre aquests dos grups de persones, superant així, l’antagonisme
històric i establint un model de relacions en un marc de cogestió o
coresponsabilitat, que es concreta en la organització social que pretén generar
o possibilitar:
-
La
superació de la subcultura penitenciaria en el espai físic de la presó ( un
espai lliure de drogues, sense violència, sense grups de pressió, alliberat de
la llei del silenci). En el que totes i cada una de les persones hi tenen lloc
i on funcionaris i funcionaries de vigilància canvien el seu rol per el de
educadors i educadores, participant directament en la activitat terapèutica.
La
vida en aquest espai té com a eix central el grup terapèutic, junt amb l’escola
i les activitats formatives i professionals com instruments d’intervenció i
desenvolupament terapèutic.
La
conscienciació de les persones internes a través de la assumpció dels dèficits
i carències que arrastren en el procés de vida i que els van conduint a la
activitat delictiva. Sent aquest, l’objectiu últim de tota l’activitat
terapèutica i educativa desplegada en aquest espai per a la seva posterior
derivació als diferents recursos existents en la societat.
Estimació
de la salut a través de la creació d’un espai saludable per totes les persones
internes, i en especial per aquells que pateixen malalties contagioses en particular.
Un
espai educatiu en totes les dimensions, de tal manera que totes les
experiències i activitats que es desenvolupen tinguin aquest caràcter.
Valoració
del concepte reinserció, entès aquest com un procés de socialització que es pot
iniciar a la presó, per que continua i finalitza en la societat a través de
diferents recursos terapèutics
La
prevenció, en quant evita els processos de processos de exclusió que sorgeixen
de la assimilació de la presó com una escola de delinqüència, aspecte
fonamental que afecta a joves que ingressen per primera vegada a presó. Es
tracta en definitiva, que tot el temps de privació de la llibertat en l’espai
físic que representa la UTE, sigui temps educatiu i terapèutic.

No hay comentarios:
Publicar un comentario